25 травня. Перші гностики (Колос.1)
У цьому випуску від 25 травня починаємо читати Послання Павла до колосян. Павло реагує на появу перших гностичних єресей серед нових християнських громад.
“Новий Заповіт для нової України” – щоденна програма Петра Новочеха.
Річний план щоденного читання
Дивитись у YouTube
Попередні випуски
Транскрипт випуску
Норман Л. Гайслер, філософ і теолог, у стислому огляді Послання до колосян зазначає, що книга була написана апостолом Павлом приблизно в 60–62 роках нашої ери, коли він перебував у в’язниці в Римі. Авторство Павла в Посланні до колосян підтверджується численними доказами як у книзі, так і поза нею. Тричі Павло звертається до читачів від першої особи (1:1; 1:23; 4:18). Він робить численні посилання на своїх спільників, таких як Тихик (4:7), Онисим (4:9), Аристарх (4:10), Марко (4:10), Юст (4:11), Епафрас (4:12), Лука (4:14), Димас (4:14) й Архип (4:17). Стиль та зміст Послання до Колосян схожі на Послання до Ефесян, яке написане водночас і, ймовірно, згадується як «лист із Лаодикії» (4:16). Місто Колоси було розташоване в долині Лікус, приблизно в 150 км на схід від Ефеса в Малій Азії. Ця територія була багата на родовища корисних копалин, а також часто зазнавала землетрусів. Поруч були багаті пасовища. Кілька згадок у Посланні до колосян показують, що Павло особисто не відвідував місто (Кол. 1:7; 2:1; 4:12).
Приводом, який спонукав до написання Послання до колосян, була, здається, особлива єресь, яка там виникла. Це лжевчення, здавалося, було початком того, що пізніше (у другому столітті) розвинулося в гностицизм. Воно містило кілька характеристик. (1) Воно було єврейським, і підкреслювало необхідність дотримання старозавітних законів і церемоній. (2) Воно було філософським, подаючи себе джерелом спеціальних глибших знань (gnōsis). (3) Це лжевчення передбачало поклоніння ангелам як посередникам між людьми й Богом (2:18). (4) Воно зваблювало обіцянками особливих привілей та «досконалості» для тих небагатьох обраних, які належали до цієї філософської еліти. (5) Воно також спотворювало образ Божого Сина Ісуса Христа, заперечуючи Його божественність.
Схоже, Павло мав на увазі три цілі, коли писав Послання до колосян. По-перше, він
прагнув показати божественність і верховенство Христа (1:18; 2:9). По-друге, він хотів привести віруючих до духовної зрілості (1:28; 2:6–7). По-третє, він повідомляв їх про свій стан речей і просив молитися за нього (4:2–8).