15 лютого. “Христосики” на вулицях (Дії 11)

У цьому випуску від 15 лютого читаємо Дії Апостолів, розділ 11. Учнів Христа вперше назвали християнами.
“Новий Заповіт для нової України” – щоденна програма Петра Новочеха.

Річний план щоденного читання

Дивитись у YouTube

Попередні випуски

Транскрипт випуску

Антіохія Сирійська стала містом, де вперше учнів Христа почали називати християнами. Це — досить цікава історія. Учора ми вже зазначали, з якими труднощами істина Христа про спасіння всіх людей, а не лише євреїв, досягала сердець християн юдейського походження. Вони залишалися заручниками власної національної зверхності, і розпорошившись через переслідування із Юдеї вздовж узбережжя Середземного моря, нікому, крім юдеїв, не проповідували Євангелію! Але деякі все ж наважилися звернутися до язичників і були вражені неочікувано позитивною реакцією — тисячі людей навернулися до Христа. Це сталося в одному з найбільших міст Римської імперії — Антіохії Сирійської (сучасне місто Антак’я в Туреччині). Розташоване на річці Оронт, у 25 км від Середземного моря, воно було третім за величиною після Риму та Олександрії. Місто славилося, як своїм багатством, так і своєю розбещеністю, ритуальною проституцією, що була частиною храмового поклоніння. Римський сатирик Ювенал скаржився: «Стічні води сирійського Оронта вже давно скидаються в Тибр». Цим він мав на увазі, що Антіохія була настільки корумпованою, що впливала на Рим, який знаходився на відстані 2000 км. Але все це не завадило церкві в Антіохії стати однією з найбільших давніх церков, базою для місіонерських подорожей Павла.
Назву Χριστιανός — християни, учні отримали від мешканців Антіохії. У грецьких словах закінчення «-ian» означає «належність до партії», отже, «християни» означали тих, хто належав до партії Ісуса. Але популярна також теорія, що Χριστιανός — це зменшувальна форма імені Христос, якою зневажливо, глузуючи над учнями Христа, іменували їх язичники, на кшталт: «Дивіться, он христосики пішли!»
У Новому Завіті слово «християни» вживається лише тричі, й у двох випадках сторонніми люди, невіруючими. Апостоли ж переважно називали вірян «святими» в сенсі «вибрані» Богом. Та бачимо, що з роками, церква сприйняла цю назву й засвоїла її.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *